Saturday, August 7, 2010

berfikir sejenak.....

Assalamualaikum..

cuba kita berfikir sejenak tentang kehidupan kita hari ini...anak2 melayu tidak lagi mahu mempelajari ilmu persilatan..mengapa ini terjadi???? kita lebih rela biarkan anak2 melayu hari ini mempelajari ilmu yang dibawa oleh penjajah yang mempunyai agenda mereka yang mahu menghapuskan seluruh igtan anak melayu kepada budaya mereka sendiri!!

nauzubillah.....cuba kita fikir apa akn jadi pada melayu yang tidak membudayakan budaya meraka sendiri...mana akan wujud lagi sifat melayu sebagai pendita,pendakwah, PENDEKAR, pedagang dan pelaut.......

hari ini semakin ramai anak melayu yang tidak tahu bersilat malah menjadikan silat adalah satu perkara yang telah ditolak mentah2 didalam fikiran mereka. Anggapanya silat sudah menjadi sejarah sepertimana hilangnya sejarah hang tuah bersaudara...fikirkan....

2 comments:

  1. Salam...saya menyokong kata2 sahabat tu..mmg betul..anak saya yg berumur 2 tahun ni pn saya dh mulai ajar asas solat & gerak silat..

    ReplyDelete
  2. salam, maaf tok saya mungkin tersalah kat, untuk sesiapa yg berminat di ijazahkan ayat 4, alhamdulilah ramai da sedar dgn bantuan tok buka blog ni, semoga di rahmati, saya juga salah seorang pgmal ayat 4 nih, alhamdulilah semua xda masalah, sebanarnya pans atau tidak bergantung pada seseorang, sebab itu ayat 4 ini bukan senang nk di ijazahkan pada sesiapa, biasalah ilmu Allah mesti bnyak dugaan, ilmu yang baik di amalkan dan sesungguhnya Allah menguji hamba-hambanya yang beriman, kepada sesiapa yang berhajat utk di ijazahkan ayat 4 nih, truskan niat dengan beramal, insyaAllah akan diperkenankan Allah,..maaf jika tersalah harap tok atau sesiapa yang rasa saya tersilap cakap, sila perbetulkan..wallahuallam..

    Sahabat...saya hanya ingin memahami maksud kata2 sahabat itu...bole terang kan kpd saya...

    Terima kasih

    ReplyDelete